(…) Dzięki Szkole Rysunku Zalubowski nauczyłam się, aby nie porównywać siebie do innych. Tworzenie sztuki to również inspirowanie się dokonaniami innych, jednak kiedy innym prace wychodzą, a samemu ma się gorszy dzień, bardzo łatwo spada humor. Dzięki szkole udało mi się przezwyciężyć ten niezdrowy zwyczaj i przestałam się przejmować mniej udanymi pracami. W końcu, po kilku nieudanych pracach, może wspaniale wyjść kolejna!
Ola Chryc
Dziś zapraszamy do przeczytania naszej rozmowy z Olą Chryc – wieloletnią uczennicą naszej Szkoły, członkinią naszej Kadry, a od października studentką pierwszego roku Grafiki na krakowskim ASP. Ola zajęła 8 miejsce w rekrutacji na wybrane studia, spośród ponad 350 kandydatów, czego bardzo jej gratulujemy!
W wywiadzie Ola udziela cennych wskazówek dotyczących przygotowania teczki oraz przebiegu rekrutacji na ASP. Pokażemy też parę prac z jej teczki, więc zainteresowanych studiami artystycznymi na kierunku Grafiki zapraszamy do lektury.
Zosia Bębenek: Jak wyglądała rekrutacja na grafikę na ASP w Krakowie? Która część egzaminów była, według Ciebie, najtrudniejsza?
Ola Chryc: Rekrutacja była stosunkowo prosta. Wystarczyło założyć konto w systemie rekrutacyjnym, uzupełnić dokumenty, wysłać link do konta na stronie Behance i czekać. Pomimo dwóch egzaminów na akademię, odnoszę wrażenie, że najtrudniejszym jest ten pierwszy, czyli przegląd prac. Wydaje mi się, że stresowałam się nim najbardziej, ponieważ nigdy wcześniej moje prace nie były oceniane. Drugi był dla mnie lżejszy, ponieważ bardzo lubię przemawiać i nie mam problemu z odpowiadaniem na niekiedy podchwytliwe pytania.
Z.B.: Ile czasu zajęło Ci przygotowanie teczki? Jakich rad udzieliłabyś przyszłym kandydatom na Wydział Grafiki ASP?
O.C.: Moja teczka pochłonęła dużo czasu. Pierwszą wersję teczki stworzyłam już w styczniu i powoli poprawiałam prace, aż do czerwca, kiedy powstała ostatnia i oficjalna wersja. Myślę, że w przygotowywaniu teczki najważniejsze jest aby pamiętać o swoich mocnych stronach i zainteresowaniach. Mocne portfolia, według mnie, to nie te, w których znajduje się wszystko, ale te, w których są konkretne i dobrze podkreślone umiejętności i styl kandydata.
Z.B.: Wiemy, że rekrutacja wygląda nieco inaczej niż parę lat temu, a teczki publikuje się na stronie Behance. Jak Twoim zdaniem powinno wyglądać dostosowanie teczki do oceny wirtualnej?
O.C.: Myślę, że w projektowaniu strony na Behance, można poczuć się jak kurator wystawy w muzeum. Przede wszystkim warto pamiętać, że prace inaczej wyglądają na żywo, a inaczej na zdjęciu. Warto to wykorzystać aby wzmocnić kolory czy powiększyć pracę o mniejszym formacie. Dobrze jest też pamiętać o kompozycji, ponieważ inaczej będzie prezentować się teczka, w której prace są bezmyślnie wrzucone w foldery, a inaczej kiedy będą odpowiednio ułożone i zestawione.
Z.B.: Jak wspominasz zajęcia rysunkowe w klasie artystycznej w Szkole Rysunku Zalubowski?
O.C.: Był to dla mnie bardzo przyjemny czas. Miałam wokół siebie bardzo inspirujące osoby, zarówno wśród uczniów, jak i wśród nauczycieli. Korekty były pomocne, a same wykłady bardzo ciekawe. Wielokrotnie rozmawialiśmy o naszych pomysłach na pracę, czy o proporcjach i warsztacie. Atmosfera była bardzo miła i motywująca do pracy.
Z.B.: Czego nauczyła Cię Szkoła Rysunku Zalubowski?
O.C.: Wydaje mi się, że dzięki Szkole Rysunku Zalubowski nauczyłam się, aby nie porównywać siebie do innych. Tworzenie sztuki to również inspirowanie się dokonaniami innych, jednak kiedy innym prace wychodzą, a samemu ma się gorszy dzień, bardzo łatwo spada humor. Dzięki szkole udało mi się przezwyciężyć ten niezdrowy zwyczaj i przestałam się przejmować mniej udanymi pracami. W końcu, po kilku nieudanych pracach, może wspaniale wyjść kolejna!
Z.B.: Jak wyglądały Twoje przygotowania do egzaminów?
O.C.: Początkowo nie było łatwo. W tym roku ukończyłam liceum ogólnokształcące, przez co musiałam jednocześnie przygotowywać się na maturę oraz teczkę na studia. Na szczęście dobrze poszła mi matura, dzięki czemu miałam dużo więcej motywacji do działania. Starałam się orientować w świecie współczesnej sztuki oraz innych mediów, które zasilają naszą kulturę. Rozmowa rekrutacyjna na Wydział Grafiki dotyczy naszych zainteresowań, więc starałam się pogrupować ulubione dzieła, filmy czy książki. Przeczytałam również historię Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie czy Polskiej Szkoły Plakatu. Starałam się przygotować zarówno na pytania z samej wiedzy jak i o moich personalnych zainteresowaniach i opiniach.
Z.B.: Dlaczego Twoim zdaniem warto studiować na Wydziale Grafiki? Jakie umiejętności, według Ciebie, powinien posiadać przyszły kandydat na studia graficzne?
O.C.: Grafik, to według mnie, bardzo ciekawy zawód dzięki któremu można tworzyć zarówno rzeczy artystyczne, np. ilustracje, czy użytkowe, jak np. plakaty. Studia graficzne dają możliwość spróbowania wielu technik artystycznych jak i pracy przy ciekawych projektach i zadaniach. Przyszły kandydat na studia graficzne powinien umieć skomunikować się z docelowym odbiorcą oraz bez problemu tworzyć różnorodne rzeczy. Praca grafika zawsze jest oceniana przez odbiorcę, przez co istotne jest aby umieć się z nim porozumieć. Tak samo różne firmy oraz zleceniodawcy wymagają od grafika różnych pomysłów czy projektów, więc nie wolno zamykać się wyłącznie na jeden styl.
Z.B.: Czy masz swojego ulubionego artystę, który Cię inspiruje?
O.C.: Mam wielu ulubionych artystów, jednak przy tworzeniu prac obecnych w mojej teczce najczęściej inspirowałam się dwiema postaciami. Jedną z nich jest Witkacy, polski twórca, którego studiowanie biografii jak i dzieł spędziłam najwięcej czasu. Bardzo inspirująca jest dla mnie sformułowana przez niego Teoria Czystej Formy, która skupia się na metafizyczności i deformacji przedstawianej rzeczywistości. Bardzo podobają mi się jego kompozycje czy portrety, przez ekspresję i oryginalność. Jego dokonania zainspirowały mnie do tworzenia licznych deformacji i użycia dynamicznych kolorów. Oprócz zagadnień Witkiewicza, kultura jak i ludowość jest dla mnie tematem, w który chętnie się zagłębiam. Dlatego często inspiruję się pracami Zofii Stryjeńskiej, która malowała zwyczaje, codzienne życie czy ludność polską. Jej cykle poświęcone porom roku, tańcom ludowym czy portrety ludności etnograficznej zainspirowały mnie do tworzenia postaci i historii opartych na ludowych wierzeniach i tradycjach. Dzięki Zofii Stryjeńskiej ponownie zaczęłam doceniać i zagłębiać się w otaczającą nas kulturę.
Z.B.: Dzięki za rozmowę! Zespół Szkoły Rysunku Zalubowski cieszy się Twoim sukcesem i życzy kolejnych!
Więcej o Oli przeczytasz TUTAJ.
Data publikacji: 18.07.2023 r.
Autorka tekstu: Zosia Bębenek
Kierunek: Grafika! — słowem wstępu Szkoła Rysunku Zalubowski prowadzi zajęcia z rysunku nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale także przygotowuje wielu młodych i utalentowanych rysowników aspirujących na wyższe studia artystyczne. Pomagamy im stworzyć własne portfolio tzw “teczkę”, która jest ich przepustką na studia. Dzięki ciężkiej pracy, zaangażowaniu oraz naszej pomocy w prowadzeniu, możemy pochwalić […]
Jak skutecznie przygotować teczkę? – Wywiad z Marią Antosiewicz Z wielką chęcią wymieniam imię tej szkoły jako placówki, która zbudowała mnie jako artystę. Maria Antosiewicz Każdy z rekrutujących na uczelnie artystyczne ma swoje indywidualne doświadczenia. W serii wywiadów z absolwentami naszej szkoły, którzy z pozytywnym skutkiem przeszli ten proces, dowiadujemy się jak skutecznie przygotować się […]
Jak skutecznie przygotować teczkę? – Wywiad z Szymonem Wiążewskim (…) nauczyłem się tego, że każdy temat można ugryźć w jakiś ciekawy sposób, a martwa natura może opowiadać ciekawą historię. Myślę, że nauczyłem się również tego, że praca twórcza powinna przede wszystkim wychodzić z serca, a do kreowania potrzeba wiele luzu. Tworzenie przede wszystkim powinno sprawiać […]
ROZMOWA Z RAFAŁEM ZALUBOWSKIM Kto lepiej zna Szkołę Rysunku Zalubowski niż jej właściciel? Oprócz pełnienia roli założyciela i lidera, Rafał Zalubowski uczy na co dzień rysunku i tworzy koncepcje corocznych programów zajęć. Postanowiliśmy porozmawiać z nim na temat wartości naszej szkoły oraz znaczenia rysunku w świecie. Weronika Kęsek: Czy jest coś, co wyróżnia Szkołę Rysunku […]