Logo odgrywa niezwykle ważna rolę dla firmy. Pozwala na szybką jej identyfikację, ale podkreśla też charakter lub wyznacza zakres działalności. Niektóre z logotypów na stałe wpisały się w krajobraz i popkulturę. Zaprojektowanie znaku firmowego jest zadaniem niezwykle trudnym, wymagającym olbrzymiej wiedzy, zarówno z zakresu historii projektowania, jak i działalności firmy, którą ma reprezentować. Co więcej, w zderzeniu z korporacyjną rzeczywistością projektant musi często spełnić masę wymagań dotyczących skojarzeń, które logotyp ma wzbudzać. Ostatnie wydarzenia na świecie pokazały dodatkowo, że światowe korporacje również mogą prowadzić swoja politykę międzynarodową, a logo danej firmy staje się nośnikiem gwarancji jakości oferowanych produktów. Warto zatem przyjrzeć się bliżej niektórym z nich.
Złote łuki
Logo, które zna cały świat to niewątpliwie M restauracji McDonald’s. Złote łuki, dziś od razu zauważalne i rozpoznawalne, nie były jednak od razu logo firmy. Pierwsza restauracja braci McDonaldów powstała jeszcze w latach 40. Początkowo oferowała dania z grilla, z czasem przeszła transformację w bar z szybką obsługą. Zabieg ten spowodował lawinę filii restauracji, otwieranych w kolejnych miastach w USA.
Pierwsze logo restauracji było dość klasyczne i prezentowało jej pełną nazwę. Charakterystyczne M, które znamy dziś pojawiło się dopiero w 1953 roku. Co ciekawe jego pierwotnie nie wynikało z chęci nawiązania do nazwiska założycieli firmy, a architektury budynku, w którym mieściła się jedna z restauracji. Architekt Stanley Clark Meston zaprojektował bowiem dwa złote łuki, które okalały budynek restauracji. Z czasem element ten był powielany w architekturze kolejnych filii, aż w końcu stał się znakiem rozpoznawczym McDonald’s. W ten sposób w 1968 roku łuki, połączone w literę M, trafiły do logo firmy.
W kolejnych latach logo przechodziło niewielkie transformacje. W 1975 roku ustalono kolory marki: żółte łuki miały znajdować się na czerwonym tle. W 1993 roku do żółtych łuków dodano czarny cień, który zniknął jednak w 2010 roku.
Logo McDonald’s, choć jednoznacznie rozpoznawane na całym świecie, do tej pory nie doczekało się plagiatów lub nie były one na tyle istotne by firma weszła na drogę sądową z jakąkolwiek restauracją, która próbowałaby zbyt nawiązać swoim znakiem towarowym do złotych łuków. Co innego przedrostek „Mc” w nazwach produktów. Tu batalie sądowe są na porządku dziennym, a korporacja McDonald’s starała się zablokować sprzedaż takich wyrobów konkurencyjnych firm, jak Big Mak Burger, McChina, McCurry, Mac Chocolate, Mac Tea…. Ostatnio o logo zrobiło się znów głośno za sprawą wycofania się amerykańskiej korporacji z rynku rosyjskiego i próbą przejęcia jej lokali przez rosyjską firmę pod nowym szyldem: Wujek Wania. Logo nowej, rodzimej restauracji powiela łuki McDonald’s, choć są one odwrócone o 90 stopni. Na razie holding, który jest właścicielem nazwy Wujek Wania, nie zakłada jednak otwarcia takiej restauracji.
Idealna nazwa dla klocków
Kto z nas nie bawił się w młodości klockami lego? Nie patrzył z zachwytem na pudełka na sklepowych półkach, które opatrzone były prostym logo duńskiej firmy? Logotyp Lego także nie powstał od razu w dziś znanej formie i na przestrzeni lat zmieniał się diametralnie. Przez pierwsze dwadzieścia lat eksperymentowano z fontem, kolorystyką czy ozdobnikami. Wreszcie, w połowie lat 50., zmieniono je po raz kolejny wprowadzając pękate, białe litery. Dziś font ten powszechnie określany jest mianem Lego. Od 1954 roku udoskonalano już jedynie jego wygląd, wypracowując między innymi obecną kolorystykę. Dziś znak marki jest rozpoznawalny od razu, a samo słowo Lego stało się synonimem plastikowych klocków. Powstało jako to skrót wyrażenia „leg godt”, które w duńskim języku oznacza „baw się dobrze”.
Paul Rand czy Karol Śliwka?
Kto stoi za najsłynniejszymi światowymi logotypami? Paul Rand, amerykański projektant, zmarły w 1996 roku, zyskał sławę dzięki zaprojektowaniu logo takich marek jak IBM, abc (amerykańska stacja telewizyjna – logo to pozostało niezmienne od 1962 r. do dziś), Ford, Thomas Creighton Co., UPS czy Uniwersytetu w Yale. Wraz z rozpoznawalnością znaków towarowych marek pojawił się przydomek ich twórcy: „Papa Logo”. Rand był w młodości współpracownikiem László Moholy-Nagy i w jego pracach widać wyraźnie wpływ niemieckiego modernizmu, przeniesionego na rynek amerykański przez wykładowcę Bauhausu. Prostota form, gra z typografią, delikatne elementy graficzne to jego znaki rozpoznawcze.
W Polsce podobny monopol na logotypy największych marek zdobył Karol Śliwka. Niektóry wspominają, że gdy startował on w danym konkursie, pozostali uczestnicy sami rezygnowali z przesyłania prac, wiedząc, że nigdy ze Śliwką nie wygrają. Projektant zmarł w 2018 roku i przez 61 lat działalności zrealizował ponad 200 znaków graficznych, w tym dla Instytutu Matki i Dziecka, PKO, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, Biblioteki Narodowej czy firmy Adamed. W twórczości Śliwki widać zamiłowanie do form centralnych, symetrycznych, zgaszonej kolorystyki i geometrycznych symboli. Mimo to czas pokazał, że to właśnie te projekty pomimo mijających lat, pozostają cały czas aktualne.
Źródła materiałów graficznych:
https://pl.pinterest.com/pin/490751690617755752/
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s_No._1_Store_Museum
https://mcdonalds.pl
https://www.pagecreative.co.uk/wp-content/uploads/2018/03/lego-logo-progression.jpg
https://pl.pinterest.com/pin/504192120752979269/
https://designalley.pl/karol-sliwka-10-najlepszych-prac-artysty/
Data publikacji: 14.09.2022 r.
Autorka tekstu: Katarzyna Wincenciak
Kierunek: Grafika! — słowem wstępu Szkoła Rysunku Zalubowski prowadzi zajęcia z rysunku nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale także przygotowuje wielu młodych i utalentowanych rysowników aspirujących na wyższe studia artystyczne. Pomagamy im stworzyć własne portfolio tzw “teczkę”, która jest ich przepustką na studia. Dzięki ciężkiej pracy, zaangażowaniu oraz naszej pomocy w prowadzeniu, możemy pochwalić […]
Jak skutecznie przygotować teczkę? – Wywiad z Marią Antosiewicz Z wielką chęcią wymieniam imię tej szkoły jako placówki, która zbudowała mnie jako artystę. Maria Antosiewicz Każdy z rekrutujących na uczelnie artystyczne ma swoje indywidualne doświadczenia. W serii wywiadów z absolwentami naszej szkoły, którzy z pozytywnym skutkiem przeszli ten proces, dowiadujemy się jak skutecznie przygotować się […]
Jak skutecznie przygotować teczkę? – Wywiad z Szymonem Wiążewskim (…) nauczyłem się tego, że każdy temat można ugryźć w jakiś ciekawy sposób, a martwa natura może opowiadać ciekawą historię. Myślę, że nauczyłem się również tego, że praca twórcza powinna przede wszystkim wychodzić z serca, a do kreowania potrzeba wiele luzu. Tworzenie przede wszystkim powinno sprawiać […]
ROZMOWA Z RAFAŁEM ZALUBOWSKIM Kto lepiej zna Szkołę Rysunku Zalubowski niż jej właściciel? Oprócz pełnienia roli założyciela i lidera, Rafał Zalubowski uczy na co dzień rysunku i tworzy koncepcje corocznych programów zajęć. Postanowiliśmy porozmawiać z nim na temat wartości naszej szkoły oraz znaczenia rysunku w świecie. Weronika Kęsek: Czy jest coś, co wyróżnia Szkołę Rysunku […]