Szkoła rysunku, Kursy rysunku

Szkoła rysunku, Kursy rysunku

Zamknij menu

Mnogo logo

Mnogo logo

Logo odgrywa niezwykle ważna rolę dla firmy. Pozwala na szybką jej identyfikację, ale podkreśla też charakter lub wyznacza zakres działalności. Niektóre z logotypów na stałe wpisały się w krajobraz i popkulturę. Zaprojektowanie znaku firmowego jest zadaniem niezwykle trudnym, wymagającym olbrzymiej wiedzy, zarówno z zakresu historii projektowania, jak i działalności firmy, którą ma reprezentować. Co więcej, w zderzeniu z korporacyjną rzeczywistością projektant musi często spełnić masę wymagań dotyczących skojarzeń, które logotyp ma wzbudzać. Ostatnie wydarzenia na świecie pokazały dodatkowo, że światowe korporacje również mogą prowadzić swoja politykę międzynarodową, a logo danej firmy staje się nośnikiem gwarancji jakości oferowanych produktów. Warto zatem przyjrzeć się bliżej niektórym z nich.

Złote łuki

Logo, które zna cały świat to niewątpliwie M restauracji McDonald’s. Złote łuki, dziś od razu zauważalne i rozpoznawalne, nie były jednak od razu logo firmy. Pierwsza restauracja braci McDonaldów powstała jeszcze w latach 40. Początkowo oferowała dania z grilla, z czasem przeszła transformację w bar z szybką obsługą. Zabieg ten spowodował lawinę filii restauracji, otwieranych w kolejnych miastach w USA.

Pierwsze logo restauracji było dość klasyczne i prezentowało jej pełną nazwę. Charakterystyczne M, które znamy dziś pojawiło się dopiero w 1953 roku. Co ciekawe jego pierwotnie nie wynikało z chęci nawiązania do nazwiska założycieli firmy, a architektury budynku, w którym mieściła się jedna z restauracji. Architekt Stanley Clark Meston zaprojektował bowiem dwa złote łuki, które okalały budynek restauracji. Z czasem element ten był powielany w architekturze kolejnych filii, aż w końcu stał się znakiem rozpoznawczym McDonald’s. W ten sposób w 1968 roku łuki, połączone w literę M, trafiły do logo firmy.

W kolejnych latach logo przechodziło niewielkie transformacje. W 1975 roku ustalono kolory marki: żółte łuki miały znajdować się na czerwonym tle. W 1993 roku do żółtych łuków dodano czarny cień, który zniknął jednak w 2010 roku.

Logo McDonald’s, choć jednoznacznie rozpoznawane na całym świecie, do tej pory nie doczekało się plagiatów lub nie były one na tyle istotne by firma weszła na drogę sądową z jakąkolwiek restauracją, która próbowałaby zbyt nawiązać swoim znakiem towarowym do złotych łuków. Co innego przedrostek „Mc” w nazwach produktów. Tu batalie sądowe są na porządku dziennym, a korporacja McDonald’s starała się zablokować sprzedaż takich wyrobów konkurencyjnych firm, jak Big Mak Burger, McChina, McCurry, Mac Chocolate, Mac Tea…. Ostatnio o logo zrobiło się znów głośno za sprawą wycofania się amerykańskiej korporacji z rynku rosyjskiego i próbą przejęcia jej lokali przez rosyjską firmę pod nowym szyldem: Wujek Wania. Logo nowej, rodzimej restauracji powiela łuki McDonald’s, choć są one odwrócone o 90 stopni. Na razie holding, który jest właścicielem nazwy Wujek Wania, nie zakłada jednak otwarcia takiej restauracji.

Idealna nazwa dla klocków

Kto z nas nie bawił się w młodości klockami lego? Nie patrzył z zachwytem na pudełka na sklepowych półkach, które opatrzone były prostym logo duńskiej firmy? Logotyp Lego także nie powstał od razu w dziś znanej formie i na przestrzeni lat zmieniał się diametralnie. Przez pierwsze dwadzieścia lat eksperymentowano z fontem, kolorystyką czy ozdobnikami. Wreszcie, w połowie lat 50., zmieniono je po raz kolejny wprowadzając pękate, białe litery. Dziś font ten powszechnie określany jest mianem Lego. Od 1954 roku udoskonalano już jedynie jego wygląd, wypracowując między innymi obecną kolorystykę. Dziś znak marki jest rozpoznawalny od razu, a samo słowo Lego stało się synonimem plastikowych klocków. Powstało jako to skrót wyrażenia „leg godt”, które w duńskim języku oznacza „baw się dobrze”.

Paul Rand czy Karol Śliwka?

Kto stoi za najsłynniejszymi światowymi logotypami? Paul Rand, amerykański projektant, zmarły w 1996 roku, zyskał sławę dzięki zaprojektowaniu logo takich marek jak IBM, abc (amerykańska stacja telewizyjna – logo to pozostało niezmienne od 1962 r. do dziś), Ford, Thomas Creighton Co., UPS czy Uniwersytetu w Yale. Wraz z rozpoznawalnością znaków towarowych marek pojawił się przydomek ich twórcy: „Papa Logo”. Rand był w młodości współpracownikiem László Moholy-Nagy i w jego pracach widać wyraźnie wpływ niemieckiego modernizmu, przeniesionego na rynek amerykański przez wykładowcę Bauhausu. Prostota form, gra z typografią, delikatne elementy graficzne to jego znaki rozpoznawcze.

W Polsce podobny monopol na logotypy największych marek zdobył Karol Śliwka. Niektóry wspominają, że gdy startował on w danym konkursie, pozostali uczestnicy sami rezygnowali z przesyłania prac, wiedząc, że nigdy ze Śliwką nie wygrają. Projektant zmarł w 2018 roku i przez 61 lat działalności zrealizował ponad 200 znaków graficznych, w tym dla Instytutu Matki i Dziecka, PKO, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, Biblioteki Narodowej czy firmy Adamed. W twórczości Śliwki widać zamiłowanie do form centralnych, symetrycznych, zgaszonej kolorystyki i geometrycznych symboli. Mimo to czas pokazał, że to właśnie te projekty pomimo mijających lat, pozostają cały czas aktualne.

Źródła materiałów graficznych:
https://pl.pinterest.com/pin/490751690617755752/
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald%27s_No._1_Store_Museum
https://mcdonalds.pl
https://www.pagecreative.co.uk/wp-content/uploads/2018/03/lego-logo-progression.jpg
https://pl.pinterest.com/pin/504192120752979269/
https://designalley.pl/karol-sliwka-10-najlepszych-prac-artysty/

Data publikacji: 14.09.2022 r.
Autorka tekstu: Katarzyna Wincenciak

Przeczytaj także…

Udostępnij:
Mnogo logo

Mnogo logo

Mnogo logo Logo odgrywa niezwykle ważna rolę dla firmy. Pozwala na szybką jej identyfikację, ale podkreśla też charakter lub wyznacza zakres działalności. Niektóre z logotypów na stałe wpisały się w krajobraz i popkulturę. Zaprojektowanie znaku firmowego jest zadaniem niezwykle trudnym, wymagającym olbrzymiej wiedzy, zarówno z zakresu historii projektowania, jak i działalności firmy, którą ma reprezentować. […]

Wywiad z Gosią Bławut

Wywiad z Gosią Bławut

Absolwenci Szkoły Rysunku Zalubowski – wywiad z Gosią Bławut Rozszerzeniami, które ja zdawałam były matematyka i fizyka. Uważam, że był to bardzo dobry wybór, w szczególności matematyka, która pomogła mi bardzo na I roku studiów (…). Natomiast nauka do matury z fizyki przydaje się przy przedmiotach takich jak np.: mechanika i statyka budowli. Gosia Bławut […]

Dlaczego warto oceniać książkę po okładce?

Dlaczego warto oceniać książkę po okładce?

Dlaczego warto oceniać książkę po okładce? W połowie każdego roku Biblioteka Narodowa publikuje raport dotyczący ilości wydanych w uprzednim roku książek. Choć pandemia koronawirusa zahamowała wzrost ilości nowości wydawniczych w Polsce, to od wielu lat wynosi ona ponad 30 000 pozycji. Jak w tym gąszczu tytułów wybrać to, co będzie dla nas interesujące? Być może […]

Czy to już Matrix?

Czy to już Matrix?

Czy to już Matrix? Zacznijmy od wyjaśnienia kilku terminów, bez których trudno będzie się obejść przy czytaniu tego artykułu. Na początek hasło „Matrix” dla ludzi, którzy jakimś cudem nigdy nie mieli styczności z trylogią Matrix. Otóż w filmie świat rzeczywisty, który znamy jest jedynie symulacją, systemem trzymającym pod kontrolą ludzi, faktyczny świat jest natomiast dużo […]

KONTAKT

Godziny kontaktu z biurem:
Pon.- Pt. w godz. 10:00-18:00

Administracja:

Telefon: 502 027 408 | 533 168 364 | 574 775 333
E-mail: kontakt@zalubowski.pl

Marketing:

Telefon: 574 775 333
E-mail: marketing@zalubowski.pl 

SOCIAL MEDIA

REKOMENDACJE

Gabriela Pazdur
Niekonwencjonalne metody nauczania, indywidualne podejście do każdego ucznia oraz świetni pedagodzy. Miejsce wyjątkowe pod wieloma względami, ale przede wszystkim jest ono gwarancją szeroko pojętego rozwoju własnych umiejętności rysunkowych. Szczerze polecam!
Paulina Kędzior
Po trzech latach spędzonych w Szkole Rysunku Zalubowski z czystym sercem mogę polecić ją każdemu, amatorom i trochę bardziej zaawansowanym rysownikom, każdemu kto chce się trochę podszkolić, rozwinąć skrzydła. Rodzinna atmosfera, herbatki w przerwach między rysowaniem i indywidualne podejście to jedne z wielu plusów szkoły. Nadszedł czas żeby iść dalej, ale na pewno będę tęsknić za tym miejscem. Polecam gorąco!
Ewa Filek
To była moja wymarzona ASP. Niewiele straciłam, bardzo wiele zyskałam...
Karol Mularczyk
Jako uczeń liceum plastycznego bardzo miło wspominam 5 lat, w czasie których uczęszczałem na lekcje rysunku u Rafała Zalubowskiego. Profesjonalne podejście do nauczania wielu technik rysunkowych jak i malarskich, połączone z bardzo luźną atmosferą panującą na zajęciach. Ponadto potężna wiedza o historii sztuki przekazywana jest podczas korekt w bardzo interesujący i łatwy do zrozumienia sposób. Serdecznie polecam!
Łukasz Maciaszkiewicz
Bardzo polecam tę szkołę wszystkim wiążącym swoją przyszłość z rysunkiem lub tym, którzy po prostu lubią rysować. Luźna atmosfera zajęć i profesjonalne podejście nauczycieli sprawiają idealne warunki do czynienia szybkich postępów.
Justyna Rusinek
Ciekawe zajęcia, świetni nauczyciele, spokojna atmosfera... w sam raz dla każdego, kto pragnie kształcić swoje umiejętności w kierunku rysunku i malarstwa. Naprawdę polecam!
Piotr Marzec
Jako absolwent liceum plastycznego, ogromnie polecam ten kurs wszystkim zainteresowanym! Program nauczania szkoły to coś więcej niż nauka rysunku: to wciągnięcie ucznia w ogromną machinę zjawisk kulturowych, w którą on wskakuje z zapartym tchem: jak w wielką przygodę; jak w ekran kinowy, gdy wyświetlają Hobbita.
Zuzanna Wużyk
Super nauczyciele i sposób prowadzenia zajęć i przede wszystkim wspaniała atmosfera i ludzie, dzięki którym lekcje były samą przyjemnością, nawet w dni w których mało co wychodziło. Serdecznie polecam wszystkim, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności rysunkowe, czy to przed egzaminami na studia czy zwyczajnie dla przyjemności.

Copyright © 2017 Zalubowski | created by YOHO

w górę