[Przyznam, że] bardzo lubię historię architektury, o czym przekonałam się podczas kursu rysunku oraz nauki do matury z historii sztuki. Podoba mi się poznawanie budynków i ich historii z poszczególnych epok. Na studiach jednak przedmiot ten zaczyna się na drugim roku, a obecnie mam już za sobą architekturę współczesną, która tak samo przypadła mi do gustu.
Asia Płonka
Zapraszamy do przeczytania kolejnego wywiadu z naszymi utalentowanymi absolwentami. Tym razem odpowiedzi na pytania udzieliła nam studentka pierwszego roku architektury na Politechnice Krakowskiej – Asia Płonka.
Z początkiem października Asia Płonka rozpoczęła drugi rok studiów architektonicznych na Politechnice Krakowskiej. W wywiadzie opowiedziała ona m.in. o swoich wrażeniach po pierwszym roku studiów oraz o egzaminach na uczelnię. Z rozmowy dowiecie się także, jak wyglądają zajęcia rysunkowe w klasie architektonicznej, a także jak umiejętności nabyte w czasie nauki w naszej Szkole przydają się absolwentom na studiach.
Oliwia Prochowska: Cześć Asiu! Masz już za sobą pierwszy rok nauki na kierunku Architektura na Politechnice Krakowskiej. Jakie są Twoje wrażenia z dotychczasowych studiów?
Asia Płonka: Pamiętam swoją ekscytację z rozpoczęcia studiów, byłam ciekawa zajęć, które mnie czekały oraz poznania całego procesu projektowego. Rozpoczęcie zajęć w formie zdalnej utrudniło mi poznanie dotychczasowego, standardowego toku studiów. Jednak po roku zdobyliśmy już pewną wiedzę na temat architektury i tego, czym zajmuje się architekt. W pracy architekta projekty wykonywane są w programach komputerowych, których również mogliśmy nauczyć się na zajęciach.
O.P.: Jak zaczęła się Twoja przygoda z architekturą? Skąd pojawił się u Ciebie pomysł na studiowanie właśnie tego kierunku?
A.P.: Nad wyborem studiów zastanawiałam się, będąc w gimnazjum. Chciałam wybrać profil klasy w liceum, który odpowiadałby zdawanym przeze mnie przedmiotom na maturze, by z kolei dostać się na wybraną uczelnię. Odkąd pamiętam byłam zainteresowana rysunkiem, dlatego chciałam wykorzystać to w dalszej nauce i do głowy wpadł mi pomysł studiowania architektury. W tym momencie wiedziałam, że liceum to idealny czas na rozpoczęcie nauki rysunku architektonicznego.
O.P.: Jak wspominasz zajęcia w Szkole Rysunku Zalubowski?
A.P.: Na zajęcia zaczęłam uczęszczać w pierwszej klasie liceum. Uznałam, że trzy lata wystarczą na przygotowanie się do egzaminu i nie pomyliłam się. Na zajęciach atmosfera była przyjemna i sprzyjająca warunkom pracy. Nauczyciele cierpliwie tłumaczyli nam zagadnienia i omawiali zadane tematy rysunkowe. W trakcie rysowania każdy z uczestników otrzymywał korekty. Pan Rafał często opowiadał ciekawostki o znanych artystach i architektach, co nadawało zajęciom jeszcze lepszego, rysunkowego klimatu.
O.P.: Jakie są Twoje ulubione przedmioty na uczelni? Które dziedziny architektury najbardziej Cię interesują?
A.P.: Przyznam, że bardzo lubię historię architektury, o czym przekonałam się podczas nauki do matury z historii sztuki. Podoba mi się poznawanie budynków i ich historii z poszczególnych epok. Na studiach jednak przedmiot ten zaczyna się na drugim roku, a obecnie mam już za sobą architekturę współczesną, która tak samo przypadła mi do gustu. W drugim semestrze mieliśmy okazję sami opracowywać tematy przez nas wybrane i później prezentować je przed studentami. Przyjemnym przedmiotem jest oczywiście projektowanie – to na nim uczymy się całego procesu projektowego. Dodatkowo na zajęciach komputerowych uczymy się obsługi programów, które później wykorzystujemy do tworzenia naszych projektów.
O.P.: Czego nauczyłaś się podczas kursu rysunku architektonicznego w Szkole Rysunku Zalubowski? W jaki sposób wykorzystujesz na studiach swoje umiejętności rysunkowe?
A.P.: W Szkole Rysunku Zalubowski uczyłam się od podstaw, czym tak naprawdę jest rysunek architektoniczny, który znacznie różni się od tego artystycznego. Tutaj również trzeba było opanować czas poświęcony wykonywanej pracy i przyspieszać tempo, ze względu na wymogi czasowe oficjalnego egzaminu rekrutacyjnego na Architekturę. W moim przypadku zmienił on swoją formę niedługo przed samym dniem egzaminu, na co nikt nie był gotowy. Jednak zdobyte umiejętności pozwoliły mi go pozytywnie zdać. Na studiach umiejętności rysunkowe wykorzystujemy głównie w początkowej fazie projektowania, kiedy trzeba przedstawić szkice koncepcyjne. Kolejne etapy pracy wykonujemy już całkowicie na komputerze w wybranym przez nas programie.
O.P.: Co najchętniej tworzysz w ramach projektów na studiach oraz w swoim wolnym czasie? Jakie są Twoje ulubione techniki rysunku bądź wyrazu artystycznego i architektonicznego?
A.P.: W trakcie roku nauczyłam się obsługiwać kilka programów do projektowania, co spowodowało, że łatwo i przyjemnie wykonywało mi się ostatnie projekty. Był to projekt wnętrza, do którego inspirację stanowiło wybrane przez nas dzieło sztuki. W wolnym czasie przeglądam przeróżne inspiracje w gazetach czy w social mediach. Wiem, że przyda się to do tworzenia kolejnych projektów na studiach. Zawsze zaczynając nowy projekt, przedstawiamy do niego wybrane inspiracje.
O.P.: Dlaczego Twoim zdaniem warto studiować architekturę? Jakie według Ciebie umiejętności powinien posiadać przyszły kandydat na studia architektoniczne?
A.P.: Architektura jest niezwykle ciekawym jak i twórczym przedmiotem. Zajęcia na studiach są bardzo zróżnicowane. Jest to jednocześnie kierunek techniczny oraz artystyczny. Zdobywa się na nim wiedzę m.in. z zakresu budownictwa, materiałoznawstwa czy też mechaniki budowli. Ten dział architektury jest nieco trudniejszy od artystycznej i estetycznej strony kierunku, czyli projektowania oraz rysunku. Uważam, że kandydat na studia architektury przede wszystkim powinien dobrze opanować rysunek architektoniczny oraz mieć głowę pełną kreatywnych pomysłów.
Zespół Szkoły Rysunku Zalubowski trzyma mocno kciuki i życzy jak najwięcej sukcesów architektonicznych!
Data publikacji: 16.10.2021 r.
Jak skutecznie przygotować teczkę? – Wywiad z Szymonem Wiążewskim (…) nauczyłem się tego, że każdy temat można ugryźć w jakiś ciekawy sposób, a martwa natura może opowiadać ciekawą historię. Myślę, że nauczyłem się również tego, że praca twórcza powinna przede wszystkim wychodzić z serca, a do kreowania potrzeba wiele luzu. Tworzenie przede wszystkim powinno sprawiać […]
ROZMOWA Z RAFAŁEM ZALUBOWSKIM Kto lepiej zna Szkołę Rysunku Zalubowski niż jej właściciel? Oprócz pełnienia roli założyciela i lidera, Rafał Zalubowski uczy na co dzień rysunku i tworzy koncepcje corocznych programów zajęć. Postanowiliśmy porozmawiać z nim na temat wartości naszej szkoły oraz znaczenia rysunku w świecie. Weronika Kęsek: Czy jest coś, co wyróżnia Szkołę Rysunku […]
Wywiad z Tomaszem Spellem Tyle znakomitych komiksiarzy na raz, ile podczas Komiksfestu 2024, jeszcze u nas nie było! Pięciodniowy turnus wypełniły fantastyczne warsztaty, spotkania i rozmowy z gośćmi, których mieliśmy przyjemność zaprosić. Jednym z nich był Tomasz Spell, profesjonalny artysta komiksowy, na co dzień realizujący własne projekty albumów komiksowych. Rysowanie komiksów cały dzień, w ramach […]
Mała architektura – powtarzamy! TIK-TAK – Zegar tyka! Pilnujcie swoich zegarków, bo czas egzaminów nieubłaganie się zbliża. Ale nie martwcie się! Wraz z naszymi nauczycielami przygotowaliśmy dla Was serię opracowań zadań egzaminacyjnych. Pierwszy temat, jaki weźmiemy pod lupę to wszelkiego rodzaju mała architektura — FONTANNY, POMNIKI, ZNAKI ETC. Zastanówmy się najpierw — co łączy te […]